niedziela, 13 kwietnia 2014

Wazy Savoy


Wazy Savoy ich autorem jest A. Aalto (1898-1976). Jeden z najbardziej znanych fińskich architektów. Projektował w stylu modernizmu organicznego. Jego marzeniem była powszechna dostępność przedmiotów designerskich i używanie ich w codziennym życiu .


Wazy o której dziś piszę pochodzi z projektowanego przez Aalto hotelu Savoy. Ich projekt przypisuję się czasem Aino żonie Aalto ( również architektce z wykształcenia).
Projekt powstały w 1932 roku, a zrealizowany został cztery lata później. Są uznawane za ikon współczesnego designu. Wazy te przyniosły ogólnoświatową sławę jej twórcy. Rozsławiły również fińskie wzornictwo przemysłowe.


Szklane wazy produkowane są przez firmę Karhila-Iittala. Początkowo Aalto nazywał je „skórzane spodnie eskimosa” a czasem „kałużą”. Inspiracją miały być stroje ludowe kobiet Sami.
Prototyp powstał w ten sposób ,że projektant dmuchał w bańkę szklaną którą umieścił pomiędzy patykami wbitymi w ziemię. W ten sposób nadawał wazą te falujące kształty.
Wazy są produkowane do dzisiaj w pełnej gamie kolorystyczne i wszelkich wielkościach od mis po świeczniki.

Jako ciekawostkę można wspomnieć, że w 2008 roku czeski projektant stworzył swoją interpretacje wazonów Savoy. Jan Ctvrstnik biorąc udział w konkursie "Climate Competition" przedstawił wazon „Droog” łudząco podobny do projektu sprzed 72 lat.


W Popshop możemy nabyć waza o nazwie organic i prawdopodobnie ma to być replika tej z 2008roku.


Poniżej przykłady zastosowania waz. Na SD dostępne są w trzech kolorach i kosztują jedynie 50sm. Ze względu na uniwersalny kształt nadają się doskonale w wielu aranżacjach.

 waza jako lampka


wazy jako element okna

Co sądzicie o tych wazach, czy faktycznie są tak unikalne jak oceniają je krytycy sztuki?



21 komentarzy:

  1. ciekawe wykorzystanie :)

    Paula1806R

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie niekształtne, ciekawe. Zastosowania bardzo kreatywne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny artykuł. Wykorzystanie wazy jako lampki lub okna to wykorzystanie bardzo ciekawe - nie pomyślałabym o tym.

    OdpowiedzUsuń
  4. muszę przyznać, że wcześniej nie słyczałam o czymś takim jak waza savoy. wyglądają bardzo fajnie i są pomysłowe. osobiście takich nie posiadam, ale może w przyszłości... ciekawy artykuł :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajne są te wazy, muszę je kupić :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny pomysł na wykorzystanie waz na ostatnim obrazku .:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo pomysłowe jest użycie tego jako lampki i okien. Super.
    kreda2

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie podoba mi się, jakoś mnie nie przekonuje ta funkcjonalność...

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja myślałam, że te stardollowe to sa galaretki xD

    OdpowiedzUsuń
  10. podobają mi się ich zastosowania:)

    maja6229

    OdpowiedzUsuń
  11. Słyszałam kiedyś o takich wazonach, ale potem zapomniałam o ich istnieniu i dopiero ten świetnie napisany artykuł mi o nim przypomniał. Uważam, że naczynie to jest bardzo oryginalne i pomysłowe, ma wiele zastosowań. Nie mam takiego wazonu ani w rzeczywistości, ani na Stardoll, ale może kiedyś sobie go kupię :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetne wykorzystanie wazonu jako lampy. Mnie sie podoba wazon jedynie w wersji bezbarwnej

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie mogę znaleźć ich na stardoll! A szkoda bo mam na nie chrapkę ;)
    Kescha123.33

    OdpowiedzUsuń
  14. Oryginalne, bardzo ładne.
    CzarnaGotka

    OdpowiedzUsuń

Prosimy o pisanie nicku osobom, które nie mają go podanego w nazwie na bloggerze